Sok év kihagyás után ismét sikerült szert tenni egy doboznyi kiváló Technic Legora. Ennek örömére a lego blog felhívásának eleget téve, gyorsan összedobtam egy “végigjátszást“.
I. Alapadatok
Neve: Container Truck
Sorozatszám: 8052
Témakör: Technic
Altéma: –
Kiadás éve: 2010
Kockaszám: 686 (Bricksetről nézve, nem számoltam meg.)
Minifig: Nincs hozzá sofőr.
Ára: 16142 Ft. (Normál ára 18000-20000 Ft-ig. A Játékszigetnél pont 15%-os akció volt dec 1.-ig mindenre.)
II. Mi van a dobozban?
Nagy meglepetésre a doboz A oldalán az A modell, a B oldalán pedig a B modell van rányomtatva. Plussz ugye az a tény, hogy ehez alapból jár ilyen motor meg elemtartó.
Maga a doboz szerintem túlméretezett. Valószínű logisztikai (és pénzügyi) okai vannak, mert egy nagyobb elemszámú termékhez lett hozzáigazítva a méret. A 8053-ashoz pl. 2x ennyi elem van, ha jól néztem, a doboza meg ugyan ekkora.
Sok zacskóban sok kocka, 2 részes telepítési összeszerelési útmutató, de csak az alap modellhez. Számomra elsőnek elég érdekes volt, hogy a másik kamion instrukciói csak netes pdf-ben letöltős formában elérhetőek. Régen benne volt minden hivatalosan támogatott konstrukció a füzetben. (Igaz, a „régen” itt most egy olyan időszakot jelöl, amikor még nem nagyon lehetett volna honnan letölteni sem, mivel nem létezett olyan mint internet.) Szerencsére a manualt ki lehet nyomtatni úgy is, hogy 1db A4-es lapra 2 oldalt nyomunk, és ezt még meg lehet fejelni a 2 oldalas nyomtatással. Így a több mint 100 oldal kezelhető mennyiségű döglött fa és egyéb anyagok mennyiségére csökken. A gumikat nem én bontottam ki, gyárilag voltak pucéran a dobozban. Valamint matricák is vannak a csomagban: rendszám + díszcsíkok (nem használtam őket).
A kockahalom láttán el nem tudtam képzelni, hogy ebből a kis kupacból, hogy lesz egy több mint 30 centis, kamion, repülő, hajó, kisnyúl… úgy általában bármi.
III. Játékmenet
A sorrend olyan szokásos Technices. Alváz / létraváz, aztán elkezd nyúlni, majd a felépítmény, és végül az extrák. Ez az évek során nem sokat változott. Viszont ami szokatlan volt tizen sok év után:
Színek: Régen ugye volt sárga meg piros esetleg fekete fehér, aztán csókolom. Hosszra magasságra figyelni, a többi adta magát. Nem nagyon volt 1 modellen belül nagy színkavalkád. No itt a 2 szürkét az emelő mechanikánál sikerült benézni, pedig nem vagyok színvak. Azt a részt egy külön egységként kell elkezdeni, és csak 2 lépéssel később, a beépítés után láttam a rajzon, hogy az a rész az alváz elemeitől eléggé elüt… papíron. Mert nálam irl aztán nem. Balra a beszerelés utáni félkész állapot, jobbra a korrigált.
Elemek: A kiborított bigyók kb. 70%-val még életemben nem találkoztam, de ez kb várható volt.
Új módi Technic elemek: Olvastam róla, nekem semmi bajom vele. Bár gondolom nem nagyon lehet őket felhasználni máshoz, csak ilyen „vázas” építkezéshez. 1db régi típusú Technic kocka azért van benne. Ötletes megoldáshoz van felhasználva egyébként.
Az összeszerelés egyébként viszonylag könnyű volt, bár a 4 órás szintidő valószínű tapasznyalt 10++ éves kihagyásoktól mentes legósok körében inkább nevettség tárgya. 3-4 helyen kellett csak a manualt jobban sasolni, hogy ezt miként is gondolták ott a Legonál. Valamint a motort eléggé nehezen sikerült bebűvészkedni a helyére. Ami még érdekes, hogy volt néhány blokkja az autónak, aminek összeszereléséhez bizony kellett némi kézierő. Nem tudom, hogy a mai 10 évesek milyen kondiban vannak, de felmerült bennem, hogy el fog vele szöszmötölni. Tipikusan a 2 lapost összerakok, meg még teszek rá távtartó hengeres izét, meg a két végén is van valami lezáró elem és ez az egész átszúrva egy tengellyel, úgy, hogy a tengely vonalában az összes alkatrészen + alakú a lyuk. Masszív lesz az tény.
A zacskókat egyébként nosztalgiából direkt összeöntöttem, és csak a kerekeket, paneleket, meg a hosszú Technic elemeket szedtem külön.
Íme az összszerelés pár lépése:
Ebben az állapotában még nehéz eldönteni, hogy ez most jön vagy megy. Bár a kilógó tengely, és a csukló valamit már sejtet. Azon a sárga színű kormányzási áttétel-technikán kicsit csodálkoztam, de kis holtjátékkal, meglepően jól működik.
Amikor az építmény hirtelen felindulásból kinyújtózkodik. Ekkor már sejthető, hogy ez nem lesz rövid. Érdekes megoldás a felépítményt mozgató szerkezet előtt kiálló kék pöcök, ami direkt függőlegesen tartja a hengert, hogy ne legyen útban. A szerelés késői fázisában azt a kék pöcköt ki kell szedni és máshol felhasználni.
A motor és a „hidralika” bent. A felépítményt mozgató váz itt még rosszul van összeszerelve.
Most már kb. sejthető, hogy ebből mégsem űrsikló, vagy versenyautó lesz. A hátsó traktus is átszerelve.
Kész. Az a kis kupac bigyó megmaradt. Nem tudom, hogy ez valami új módi, és direkt tartalék, vagy benéztem valamit.
Csak, hogy a méretét kb. be lehessen lőni. Nagy!
IV. Értékelés
Minfigek: Létezik olyan Technic készlet amihez gyárilag jár emberke? 1 motoros mintha rémlene a 90-es évekből, de akkor se volt nagy szokás. Nem mintha hiányozna.
Kockák: 9/10. Szerencsére a platón kívül nincsenek nagy egybe-elemek. Rengeteg kicsi, közepes normál alkatrész, és tengely, meg sok apró Technices vicik-vacak, amik máshol is felhasználhatóak. Elemhiányom nem volt. Ha az a marék izé ami megmaradt tartalék, azért meg pluszpont.
Játékélmény: 9/10. Az összeszerelés meglehetősen szórakoztató. Elég bonyolult ahoz, hogy az ilyen „inkább építős mint játszós” embereknek se legyen unalmas. 3 hibát fedeztem fel eddig, ami a játékélményt kicsit lehúzza:
1: Az elemtartó miatt a szerkezet nagyon orrnehéz (6db AA elem!), ami abból a szempontból jó, hogy a felépítményt meg lehet jobban pakolni, nem kell parázni, hogy seggreül a verda. Viszont emiatt puhább / vastagabb szőnyegen kicsit nehéz az irányítása. Széles gumi kerekek, viszonylag kicsi kormány tekerő, és a közvetlen áttétel miatt érezni a kormányművön, hogy nem nagyon szereti az említett útviszonyokat.
2: Az elemtartón a kapcsolót nagyon könnyű az egyik végállásból a másikba átrántani, ahelyett, hogy középen (kikapcs állásban) határozottabban megakadna. Emiatt 1 kézzel kicsit esetlen a kezelése.
3: A motor a felépítmény mozgatásának végállásában borzalmas racsnizó hangot hallat. Nem tudom, hogy ez normális vajon, és más, ilyen motorral felszerelt készlettel is így van-e. (Erről a készletről ezt a racsnizást már más is írta egy külföldi review-ban.)
Ami viszont pozitívum, hogy a hátsó rész szinte kiált a modokért. Aki ismeri az igazi hasonló felépítésű Renault Multiskip kamiont, az tudja, hogy a való életben is mindenféle felépítményt képes a hátára venni.
Vagy a Man fémhulladékos kamionnal szerintem jópáran találkoztak, aminek egy hasonló működésű pótkocsija is van.
A karácsonyi szünetben neki is állok az otthoni készletből valamit összeeszkábálni. Szép biztos nem lesz a 10++ éves készletek miatt, de jó móka lesz az már biztos.
A másik jó dolog, hogy a készlet B modellje is jópofa használható dolog, nem valami muszájból beleerőltetett valami. Pl. számomra a 8053-as kikötői daruja, eléggé fura. Persze valakit meg a kamionok nem hoznak lázba.
Ár: 8/10. A mostani Lego árakat elnézve, ez a 17-18000 Ft-os középár elfogadhatónak tűnik a hazai boltokat nézve. Persze a megfizethető, és elfogadható mindenkinek más árkategóriát jelölhet.
Összesen: 9/10. Jól szerelhető, és az apróbb hiányosságok ellenére jól játszható alapgép, amit még 1000 féle képpen tovább lehet építgetni, átalakítgatni: felépítmények gyártása, 2 tengelyes vontatóvá átalakítás, 8292-es Cherrypicker ráeszkábálása… stb.
V. lásd még
A hivatalos oldal.
Összeszerelési útmutatók: A1, A2, B1 ,B2, B3
Brickset oldal.
Animáció a felépítmény 2 féle működéséről.
A 8292-es előd 2008-ból. Ennek volt a B modellje a 8052-esnek az elődje.